He teach! Lees hier meer over de training: 'Lichaamstaal in de klas'
Leraar zijn is meer dan les geven alleen

Leer zien wat we niet zeggen in de training; ‘lichaamstaal in de klas’
Lichaamstaal is de taal van onze emoties. Het laat ons zien wat het kind echt bedoeld en verteld ons hoe hun relatie met anderen, het onderwerp en onszelf is. Wat we uiten met onze lichaamstaal heeft meer invloed op de relatie dan dat wat ze zeggen. Dat komt omdat lichaamstaal betekenis aan onze woorden geeft en omdat we vooral dat geloven wat we zien en niet wat we horen. Komen de woorden en de lichaamstaal niet overeen dan krijgen we daar een onderbuikgevoel bij. Je weet dat er iets niet klopt, dat er iets is.
Kinderen kijken op dezelfde manier ook naar ons. Het is dan ook niet vreemd dat juist leraren die iets anders uitstralen dan wat ze zeggen meer te maken hebben met ordeproblemen, weerstand en lastige ouders.
In deze training leer je meer dan 100 non-verbale signalen herkennen zodat je kinderen kunt lezen als een boek. Je leert aan subtiele signalen herkennen hoe het ECHT met hen gaat en krijgt handvaten om dat wat je ziet en intïutief voelt te benoemen. Je leert hoe je non-verbaal beter orde kunt houden en makkelijker verbinding maakt door gebruik te maken van vier beïnvloedingstijlen waarmee je nog meer veiligheid en begrip kunt creëeren.
Na deze training zul jij belangrijke signalen niet meer missen. Je zult in de praktijk zaken voor zijn in plaats van dat je ze moet oplossen. Je zult woorden kunnen geven aan je onderbuik gevoel en daardoor beter kunnen inspelen op gedrag. Je bent bewust over je uitstraling en welk gedrag dit bij het kind oproept waardoor je dit bewuster kunt inzetten om bij spanning of zelfs ordeproblemen kinderen te helpen ontspannen en zich veilig te voelen.
Je zult met deze kennis ook beter je collega’s kunnen helpen en coachen in het omgaan met gedrag (en alle andere mensen om je heen, want mens zijn we overal
Doelgroep:
Deze training is interessant voor elke leraar, onderwijsondersteuner of trainer. Er zijn voor deze opleiding geen vooropleidingseisen. Een opleiding in het werken met kinderen is een prè.
Doel:
- Onnodige problemen voorkomen
- Begrijpen wat niet gezegd wordt
- De eigen houding versterken om beter orde te houden en vertrouwen te krijgen
- Woorden geven aan wat je intüitief voelt en doet

Opbrengst:
- Je voorkomt onnodige problemen met en tussen leerlingen
- Je kunt een veiliger klimaat creëren en beter orde houden
- Je de emoties beter interpreteren, ook bij subtiele signalen
- Je leert hoe je de leerling ook non-verbaal bij spanning tot ontspanning kunt brengen
- Je leert zien wat kinderen niet zeggen
- Je leert met meer dan 100 non-verbale signalen
- Je vergroot je zelfvertrouwen in het aanspreken op non-verbaal gedrag
- Je leert woorden te koppelen aan wat je intuïtief misschien al voelt.
Zij gingen je voor:
Anke, trainer en ontwikkelaar van deze training heeft 15 jaar ervaring in het speciaal (cluster 4) onderwijs. Ze is gediplomeerd als Master Special Educational Needs, NLP Master, Facereader en Non-verbaal expert. In haar trainingen is er veel interactie, ruimte voor praktijkvoorbeelden en kan er worden gelachen en soms zelfs ook gehuild. Het voordeel is dat ze de kennis heeft, maar deze kennis ook kan koppelen aan de dagelijkse praktijk. Dat wat je leert kun je morgen al in jouw klas inzetten.
Programma:
De training wordt gegeven door middel van blended learning. Dat houdt in dat je thuis via ons leerplatform video’s en opdrachten krijgt als voorbereiding op de online contactmomenten via zoom.
Module 1. Brein & jouw uitstraling
Je krijgt twee weken voordat we starten een inlogcode voor onze online leeromgeving. Je gaat voordat we elkaar ontmoeten thuis aan de slag met filmpjes en opdrachten ter voorbereiding van de les. De eerste les gaat over ons brein en emoties. Omdat lichaamstaal ook altijd over jezelf gaat gaan we in les twee met jouw lichaamstaal aan de slag.
De lessen tijdens de contactmomenten duren 2,5 uur.
Les: 1
We maken kennis met elkaar en gaan praktisch aan de slag met:
- Het bewuste & onbewuste brein
- Het emotionele brein
- Spiegelneuronen
- Basisvoorwaarden in het lezen van lichaamstaal
Elke contactmoment duurt 2,5 uur.
Les: 2
We gaan in de tweede bijeenkomst aan de slag met:
- Wat straal ik non-verbaal uit?
- Jouw lichaamstaal koppelen aan de beïnvloedingsstijlen
Module 2: Lichaamstaal herkennen
De vorige module ging meer over jezelf. In deze module richten we ons op het lezen van kinderen.
Elk contacmoment duur 2,5 uur en is online.
Les: 3
We gaan praktisch aan de slag met:
- Meer dan 100 non-verbale signalen
- Herkennen (ook subtiele signalen) wanneer kinderen mee bewegen of tegen bewegen
- Herkennen van spanning (vechten, vluchten, bevriezen) ook als het kind dit probeert te onderdrukken.
Les: 4
We gaan praktisch aan de slag met de lesstof die we tot nu toe leerde en koppelen dit aan de alledaagse praktijk. Je krijgt hierbij ook tips in het ombuigen van spanning en weerstand naar meer verbinding.
Aanvullende informatie
- Deze training wordt online gegeven.
- Voor deze training geldt geen vrijstellingsbeleid.
- Maximaal aantal deelnemers in een groep is 8 personen.
- Contactmomenten duren van 14.15 tot 17.15 (in overleg kan hiermee geschoven worden naar 15.30 tot 18.00)
- Trainingsdagen zijn inclusief leeromgeving en e-book
- Je ontvangt een certificaat voor je dossier

De beste investering ben jezelf
Tijd:
De thuisstudie met films en opdrachten duren gemiddeld genomen tussen de 4 en 6 uur. Samen met de 10 uur aan contacturen investeer je ongeveer 15 uur van je tijd om jezelf te bekwamen in lichaamstaal.
Data van de training zijn:
Groep 3: 23 maart, 6 en 20 april, 11 mei van 14.45 – 17.15
Groep 4: 10 mei, 24 mei, 7 en 21 juni van 14.45 – 17.15
Kosten:
De investering is 495- inclusief online leeromgeving en e-book. De prijs is op basis van 0% BTW
Onze cursisten worden normaal gesproken financieel gesteund door hun scholen. Bij twijfel kun je jezelf zonder zorgen aanmelden. Wordt de training niet vergoed dan kun je jezelf kostenloos afmelden.
Inschrijven
Krijg je geen toestemming om je schoolingsbudget in te zetten? Dan krijg je de garantie om jezelf kostenloos weer afmelden.
Data:
Groep 3: 23 maart, 6 en 20 april, 11 mei van 14.45 – 17.15 (aanmeldingen gesloten)
Groep 4: 10 mei, 24 mei, 7 en 21 juni van 14.45 – 17.15 (aanmeldingen gesloten)
Stuur me een mail om op de wachtlijst te komen staan voor de volgende groep.
Ik meld me aan!
