Lichaamstaal in de klas

Het begint bij de basis

Inleiding:

Meer dan 60 % van onze communicatie is non-verbaal en bij emotionele situaties zelfs 93%. Het is dan ook bijzonder hoe minimaal de kennis is die wij over lichaamstaal hebben. 

Het is niet de lesstof of dat wat jij zegt dat zorgt dat kinderen zich veilig voelen en een relatie met je opbouwen. Het is de manier waarop je dit zegt, en jouw vaardigheden in het goed begrijpen wat er in het kind speelt. Leren begint bij de basis, bij veiligheid zodat het kind zich van daaruit kan ontplooien. Toch missen wij dagelijks onnodig veel signalen die eenvoudig herkenbaar zijn. Signalen die pesten, spanning, angst, maar ook vreugde veel sneller aan de oppervlakte brengen zodat we kunnen voorkomen in plaats van helen. Wij willen vooral de kinderen iets leren, ze laten groeien, ze zien lachen. 

Lichaamstaal is de taal van onze emoties, emoties die belangrijke functies vervullen in ons brein. Het laat ons zien wat het kind echt bedoeld en verteld ons hoe hun relatie met anderen, het onderwerp en onszelf is. Andersom is dat natuurlijk ook zo. Kinderen lezen ons feilloos. Stralen we wat anders uit dan wat we zeggen dan ervaren we ordeproblemen of creëren we onnodige spanning bij onze leerlingen. We zijn ons slechts 5% van de tijd bewust van ons handelen, hierdoor ontstaan blinde vlekken, maar verraden we ook wat we wel bedoelen, maar niet zeggen. Hierbij helpt het lezen van lichaamstaal.

In deze tweedaagse training leer je meer dan 100 non-verbale signalen herkennen zodat je kunt herkennen of kinderen juist ontspannen zijn en met je meebewegen of juist vecht-vlucht of bevries signalen laten zien. Je leert ook wat je zelf uitstraalt en hoe je dit kunt beïnvloeden zodat elk kind zich veilig bij jou voelt en makkelijker met je meewerkt.

Na deze training zul jij belangrijke signalen niet meer missen. Je zult in de praktijk zaken voor zijn in plaats van dat je ze moet oplossen. Je zult woorden kunnen geven aan je onderbuik gevoel en daardoor beter inspelen op gedrag.

Voor elke leraar, onderwijsondersteuner of trainer is dit in mijn beleving kennis die je niet kunt missen als je een verschil wilt maken. En geloof me, na 15 jaar speciaal onderwijs weet ik dat deze kennis niet alleen voor meer zelfvertrouwen, en veiligheid zorgt, maar ook voor gelukkigere leerlingen. 

Leer in deze tweedaagse met lichaamstaal verbinding te maken en veiligheid te creëren in de klas

Doelgroep:

Deze opleiding past bij iedereen die kinderen tussen de 2 en 16 jaar begeleid, coach, onderwijst en/of verzorgt. Er zijn voor deze opleiding geen vooropleidingseisen. Een opleiding in het werken met kinderen en een HBO denkniveau is  een prè.

Doel:

Onnodige spanning en miscommunicatie voorkomen

Begrijpen wat niet gezegd wordt

De eigen houding versterken om beter orde te houden en vertrouwen te krijgen

Opbrengst:

  • Je kunt een veiliger klimaat creëren waardoor de kinderen met meer plezier naar school komen en zich beter tot leren komen.
  • Je leert welke invloed ons bewuste en onbewuste brein heeft op gedrag
  • Je leert welke invloed emoties hebben op ons brein
  • Je leert vecht – vlucht en bevries reacties herkennen en hoe je hier het beste mee om kunt gaan om de leerling weer tot ontspanning te brengen.
  • Je leert hoe je jouw eigen non-verbale signalen kunt inzetten om meer veiligheid te creëren en orde te houden.
  • Je leert meer dan 100 non-verbale signalen herkennen.
  • Je vergroot je zelfvertrouwen omdat je de leerlingen nog beter begrijpt.
  • Je leert woorden te koppelen aan wat je intuïtief misschien al voelt.

 

 

Referenties:

Anke heeft 10 jaar evaring in het speciaal (cluster 4) onderwijs, 4 jaar regulier en 3 jaar praktijkonderwijs. Ze is gediplomeerd als Master Special Educational Needs, NLP Master, Beelddenkcoach en Non-verbaal trainer.

“Ik heb meer kennis gekregen over het brein, drijfveren en wat clusters van uiterlijke kenmerken over mensen vertellen. Dit heeft me inzicht gegeven in gedragsstijlen, maar ook heel zeker in mezelf. Ik beveel deze opleiding aan, omdat het bijdraagt aan je professionele én je persoonlijke ontwikkeling”.

Judith Hendricks (Zij volgde de opleiding FBM profiler Kids waarvan de module lichaamstaal en uitstraling een onderdeel is)

Groepsleerkracht , Kerobei

Voordat ik bij Anke de opleiding Face, Body & Mind profiler Kids ging doen, wist ik voor mijn gevoel nog niet genoeg over de lichaamstaal van kinderen. In mijn werk als (toen nog) onderwijsassistente vond ik het juist een meerwaarde hebben om meer over kinderen te weten te komen en zo mijn kennis te verbreden.

Toen ik de opleiding had afgerond, had het me meer gebracht dan alleen die kennis. Ik heb mezelf beter leren kennen en ben ondertussen ook van baan gaan veranderen. Een nieuwe uitdaging.

Als je behalve meer kennis op wil doen over gezicht en lichaamstaal en je het daarbij toe laat om ook jezelf te ontwikkelen, is dit een super leuke opleiding. Anke kan op een hele mooie manier je de stof eigen maken, toe laten passen in de praktijk en vooral jezelf er mee aan de slag laten gaan (met jezelf). Het heeft mij meer body gegeven. Was het eerst zelfvertrouwen door kennis, is het nu meer zelfvertrouwen met kennis! En als je wilt weten wat dat betekent…… dan moet je echt bij Anke zijn!

Julia Ewals (Zij volgde ook de FBM profiler Kids opleiding)

Ambulant begeleider, Stichting PSW

Programma:

Deze training wordt gegeven door middel van blended learning. Dat houdt in dat je thuis via ons leerplatform video’s en opdrachten krijgt als voorbereiding op de praktijkdagen.

Module: Brein & jouw uitstraling

Je krijgt twee weken voordat we starten een inlogcode voor onze online leeromgeving. Je gaat thuis aan de slag met filmpjes en opdrachten waarin de volgende theorie wordt behandeld:

  • Het bewuste & onbewuste brein
  • Het emotionele brein
  • Spiegelneuronen
  • Basisvoorwaarden in het lezen van lichaamstaal
  • Jouw uitstraling en deze positief beïnvloeden

Praktijkdag 1

Je maakt kennis met je groepsgenoten en we gaan praktisch aan de slag met de lesstof van Module 1.

Module: Lichaamstaal herkennen

Je gaat thuis aan de slag met filmpjes en opdrachten waarin de volgende theorie wordt behandeld:

  • Invloed van emoties op non-verbale communicatie
  • Herkennen wanneer kinderen, volgen, willen samenwerken of wanneer ze afhaken of in conflict komen
  • Herkennen van spanning (vechten, vluchten, bevriezen) aan de lichaamstaal
  • Hoe je verzet kunt ombuigen naar samenwerken

Praktijkdag 2

We gaan praktisch aan de slag met de lesstof van de module lichaamstaal.

Aanvullende informatie

  • Deze training wordt in Velden gegeven. Hier kunt je gratis parkeren en het is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.
  • Wanneer er niet fysiek mag worden onderwezen zullen de trainingen online hun vervolg krijgen.
  • Voor deze training geldt geen vrijstellingsbeleid.
  • Praktijkdagen zijn van 9.30 – 16.30
  • Trainingsdagen zijn inclusief lunch, versnaperingen en werkmap
  • Je ontvangt een certificaat voor je dossier
  • Bij het niet fysiek mogen trainen zal de training via zoom worden gegeven

Investering:

De beste investering ben jezelf

Tijd:

Thuisstudie met films en opdrachten : naar schatting ongeveer 2  uur per modulen

Contacturen: 14 uur

Investering:

395- inclusief online leeromgeving, lunch, versnaperingen en werkmap. De prijs is op basis van 0% BTW. Onze ervaring is dat werkgevers vaak ook hun bijdragen willen leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van hun personeel.

Deze training kan ook intern op scholen worden aangeboden.  

 

 

Meld je nu aan!

Stuur een mail voor de data van 2022

Heb je nog vragen? Mooi! De drempels zijn bij ons laag. We nemen graag contact met je op om voor een afspraak.

 

10 + 5 =